Kathelijne Weterings - chauffeur

de focus écht op iets anders

Pouw vervoer chauffeur Kathelijne

Ik ben Kathelijne, 42 jaar. Sinds 1 april 2014 werk ik als chauffeur bij Pouw Vervoer. Dit doe ik middels een zogenaamd 52 uur per jaar contract. Mijn echte werk is in de zorg; ik ben begeleidster in de verstandelijk beperkten zorg. In de zorg ben je vaak veel vrij en werken bij Pouw Vervoer zorgt ervoor dat ik me niet ga vervelen. Het is heerlijk om na intensieve diensten een dag bus te kunnen rijden. Het zorgt ervoor dat de focus écht op iets anders gaat! Het liefst rijd ik lijndiensten en vind ook het supportersvervoer fantastisch om te doen!

Het werken bij Pouw Vervoer is over het algemeen in een mannenwereld; ook geweldig. Mannen zijn wat mij betreft zoveel makkelijker in de omgang en recht door zee. Een fijne afwisseling dus op mijn andere baan in de zorg.

De planning plant mij in op basis van beschikbaarheid die ik aangeef. Er wordt goed rekening gehouden met mijn wensen en voorkeuren. Dit en het fijne contact met collega's zorgen ervoor dat ik nog steeds met heel veel plezier bij Pouw Vervoer mijn rondjes rijd.

 

Janine Boele - medewerker afdeling evenementen

“het vervoer van enkele duizenden mensen”

 Pouw Vervoer Janine Boele Evenementen

Zó, dat was een hele drukke Koningsdag! Met drie grote festivals is het festivalseizoen weer begonnen en dat is te merken ook. Een prima gelegenheid om eens op de afdeling evenementen van Pouw Vervoer mee te kijken.

Janine Boele is sinds april werkzaam op de afdeling evenementen. Ze was al een jaar of vier werkzaam in het veld naast Ivo Kindt tijdens evenementen. Nu werkt ze ook op kantoor om projectmanager Eduard Vermolen te ondersteunen. De evenemententak van Pouw Vervoer is zoveel omvattend dat hulp wel nodig is. Wat maakt het nu zo arbeidsintensief vragen wij Janine. 'Het begint al met het feit dat je over het vervoer praat van enkele duizenden mensen'.

Besparen 2.0

Pouw evenementen rijdt met speciale evenementenbussen naar bijvoorbeeld een treinstation en vervoeren bezoekers daarvandaan naar het festivalterrein (pendelen). Het bepalen van hoeveel bussen er ingezet worden, is van te voren met de organisator van het evenement besproken. 'Het moet niet zo zijn dat mensen lang op een station staan te wachten'. Op basis van verwachte kaartverkoop wordt het aantal in te zetten bussen bepaald. 'Bij een festival is dat vaak wat lastiger plannen dan bij bijvoorbeeld een bekerfinale'. De wedstrijd begint om 17.30 dus iedereen móet dan in het stadion zitten. Je weet dus wat de piektijden in de pendelbussen zijn. Bij een festival is dat anders: een aantal bezoekers gaat in de middag al naar een festival en anderen pas ’s avonds, dus de piektijden zijn dan lastiger te bepalen. De organisator moet wél voor elke bus elk uur betalen, wat dus eigenlijk niet nodig is als er op dat tijdstip weinig mensen gebruik maken van de pendelbus.

Door de jarenlange ervaring op de afdeling evenementen is er vanuit de behoefte van de markt een app ontwikkeld waarmee je live kunt meekijken hoeveel mensen er in de bus stappen. Als een organisatie die het eerste jaar een evenement organiseert, uitgaat van een geschat aantal bezoekers én een verwachte instaptijd, kan er bij een eventuele volgende editie gefinetuned worden. Hiermee kan een verbetering gemaakt worden op kwaliteit, kostenreductie of een combinatie hiervan.

Een festival zoals Lowlands, waar wij ook rijden, is vijf dagen pendelen, een omvangrijke organisatie en dan scheelt het echt veel! Naast het berekenen van het aantal bussen en het plannen door projectmanager Eduard Vermolen is er ook het veldwerk tijdens het evenement. Pouw evenementenbegeleiders vangen bezoekers op, staan bij de opstaplocaties en staan bezoekers te woord.

Als een organisatie er voor kiest de pendelkosten volledig aan Pouw evenementen uit te besteden, worden er ook buskaartjes verkocht. Op deze manier kan een organisatie volledig worden ontzorgd van het logistieke gedeelte en zich richten op het vermaken van de bezoekers. Na afloop van het evenement begeleidt de organisatie de bezoekers naar de bussen. Daar staan de Pouw evenementenbegeleiders weer om ze op te vangen met instapbegeleiding.

Veelzijdig

'Het zijn niet alleen festivals die wij verzorgen', benadrukt Janine. ‘Zo hebben wij onlangs voor een groot bedrijfsfeest in het gehele land mensen opgehaald en bij de feestlocatie gebracht. Na het feest werden de bezoekers via dezelfde route thuisgebracht. Dit stukje van de organisatie heb ik gedaan' zegt Janine trots, terwijl ze een spreadsheet met meer dan 50 opstapplaatsen met gedetailleerde tijden laat zien. 'Allemaal ruim gepland zodat de mensen ontspannen aan het avondje uit beginnen'.

Pouw evenementen kan logistieke totaaloplossingen bieden voor elk evenement, van bedrijfsfeesten tot de grootste festivals in ons land. Op onze website www.pouwevenementen.nl krijg je een impressie van welke evenementen wij allemaal rijden.

 

Marco den Hartog - monteur

“afwisselend in techniek”

Pouw Vervoer Marco Den Hartog Small min

Marco den Hartog is sinds 2015 monteur bij Pouw Vervoer, we lopen met hem mee naar een lijnbus met een spaghetti aan draden uit het dak. Hij vertelt: ‘er werd mij onlangs door een chauffeur gevraagd ‘vind jij het niet saai worden, je werk? Elke dag tussen vier muren de reparatiegevallen van collega’s opknappen?’ Zijn antwoord op de vraag was: hoe bedoel je saai? Mijn werk is afwisselend in techniek! Het zijn niet alleen reparaties, maar bijvoorbeeld ook modificaties, keuringen en spuitwerk. Pouw Vervoer heeft een heel divers wagenpark. Bijna alle merken rijden bij ons en dan ook nog de verschillende types van deze merken.

Ervaring

Marco heeft al vele jaren ervaring als monteur. Voorheen werkte hij in de vrachtwagensector. ‘Ook heel leuk, maar daar werkte je alleen aan de motoren van trucks. Met een bus heb je ook een gehele achterzijde met interieur en techniek’. Bijvoorbeeld, in bijna alle bussen van Pouw Vervoer is wifi ingebouwd. Standaard wordt vanaf fabriek geen wifi geleverd, dat is allemaal achteraf op maat ingebouwd. De netwerkapparatuur is zo recent mogelijk met de laatste beveiligingstechnieken. Om het signaal ook goed achterin te ontvangen is zelfs halverwege een range extender ingebouwd. Het zijn allemaal technische ontwikkelingen waar je in de loop der tijd meer kennis over krijgt om zo de klant het best te bedienen. Het is zelfs zo, dat in de Flixbussen goed werkende wifi een vereiste is.

Van hobby naar werk

Dan zijn er ook nog de PartyPOUWerbussen met de extra geluidset erin. ‘Vroeger vond ik het zo leuk om versterkers achterin mijn Ford Fiësta te bouwen, dat doe ik nu in een bus! Zo krijg je ontzettend veel vrijheid om iets speciaals te maken, wat denk je van de disco ledverlichting en rookmachine in deze bussen. Ik bouw de feestartikelen in om het feestje compleet te maken’. Marco vervolgt zijn verhaal terwijl we door de bus heen lopen. ‘Tja, je hebt ook weleens mindere klussen, maar dat heeft iedereen weleens. We maken nu enkele bussen in gereedheid voor het festivalseizoen, het bestaat vooral uit alles nalopen, controleren of alle papieren in orde zijn, alle gordels werken, alle vloerpalen goed vast zitten en voorzieningen maken voor klanten om in de bussen te adverteren  – helemaal niks te repareren. Het is een tijdrovend karwei, maar de bussen zijn allemaal superveilig!

 

Aveliene Diekema - salesmedewerker

“We willen de klant altijd de beste oplossing bieden”

Aveliene Diekema min

Wanneer kun je als school het beste je meerdaagse reis regelen? En kun je ook op het laatste nippertje nog een bus krijgen? Hoe zorgen we dat feestgangers gelukkig worden? Aveliene Diekema van de salesafdeling vertelt hoe we te werk gaan.

Het is een dag tussen kerst en oud en nieuw, een mooi moment om in gesprek te gaan met de salesafdeling. Vandaag zijn ze met z’n drieën: Leone, Sharon en Aveliene. Het is voor hun begrip rustig, maar de telefoon rinkelt nog steeds met grote regelmaat. Ook in deze ‘stille’ tijd zijn er altijd klanten die een ritje willen boeken. Zelfs nog voor oud en nieuw.

Een busreis regelen

We praten met Aveliene Diekema. Zij is het vaste contactpersoon voor een aantal klanten die al lange tijd klant zijn bij Pouw Vervoer, maar ook scholen krijgen haar regelmatig aan de lijn. Aveliene begint ons uit te leggen hoe de sales in de regel te werk gaat. “Klanten kunnen zowel hun informatie of ritten aanvragen via de mail en website, maar ook zeker telefonisch. Als een klant belt, proberen we al zo veel mogelijk informatie van de klant te krijgen. Dan gaat het niet alleen om het vervoer dat ze nodig hebben, maar ook hoe ze het uitje of reisje willen inkleden. Het is voor ons belangrijk te weten wat ze gaan doen op die locatie. Om het even zwart/wit te zeggen: gaan ze naar een begrafenis of gaan ze een feestje vieren. Dat maakt natuurlijk heel veel uit.”

Prijsopgave

Op basis van alle verzamelde informatie maken de salesmedewerkers een voorlopige prijsopgave. “Als het voor ons een eenvoudige aanvraag is, kunnen we de prijs al meteen mailen. Is het een wat omvangrijkere rit, dan volgt de vrijblijvende prijsopgave later. Maar als het even kan wel dezelfde dag nog. We willen de klant graag snel helderheid bieden.”

Boek op tijd

Hoeveel tijd er zit tussen de aanvraag en de daadwerkelijke rit verschilt heel erg. Aveliene: “Als we nu kijken naar de maand mei, dan schiet het al lekker op. Het is ‘gezellig druk’. Maar ik krijg op dit moment ook allemaal telefoontjes voor oud en nieuw. In deze periode kan dat, omdat we nog wel wat chauffeurs en bussen beschikbaar hebben. Maar in de maand mei, drie dagen van tevoren, dat kun je schudden. Dan gaat iedereen op reis: schoolreisjes, personeelsreisjes, maar ook veel meerdaagse ritten voor middelbare scholen die met hun leerlingen naar Engeland gaan of naar de Ardennen. Scholen weten inmiddels ook wel dat ze echt op tijd moeten zijn als ze zo’n reis willen regelen.” Maar natuurlijk proberen we de klant alsnog te helpen, ook al is het kort van te voren. 

Vast contactpersoon

Voor de wat grotere klanten, waar we in het seizoen soms wel zestig, zeventig ritten voor rijden, werken ze binnen sales als het even kan met vaste contactpersonen. “Zo zorgen we dat we gewoon alles van zo’n klant weten en ze niet elke keer alles opnieuw hoeven te vertellen. Dat maakt het ook makkelijker om rekening te houden met speciale wensen van de klant. Dan weten we bijvoorbeeld aan welke bus ze de voorkeur geven en vaak ook welke chauffeur goed bij die klant past.”

Meedenkers

De medewerkers van sales proberen op alle manieren mee te denken met de klant. “We willen de klant altijd de beste oplossing bieden. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om drankpakketten te bestellen bij een rit. Sommige klanten vragen daar zelf al om, bijvoorbeeld als ze bus huren voor een vrijgezellenfeestje. Maar als ze er niet zelf om vragen en we zien dat het om zo’n soort feestje gaat, dan bieden we dat natuurlijk direct aan. We vertellen dan ook dat het mogelijk is de ‘partyPOUWerbus’ te kunnen huren, dit is een speciale bus met een extra geluidsinstallatie, lichteffecten en zelfs een rookmachine. “Zo kan de klant er nog meer een feestje van maken met eigen muziek”.  Naast de diverse bussen bieden wij klanten ook entreekaartjes aan. Zo kunnen we bijvoorbeeld de Walibikaartjes goedkoper aanbieden dan bij Walibi zelf. Dus als we een aanvraag binnen krijgen voor een rit naar Walibi, dan bieden we dat ook direct aan. We proberen altijd te bedenken hoe we het optimale voor een klant kunnen bieden. Als je zo met een klant mee kunt denken, dan worden ze daar gelukkig van. Daar gaat het ons om.”

 

Martin Boeije - buschauffeur
"Ze geven aan het eind van de week nog net geen knuffel."

Martin Boeije

 

We hebben heel veel verschillende chauffeurs. Allemaal met hun eigen specialiteit. Sommigen zitten het liefst op een lijndienst. Anderen zijn in hun element als ze rijden voor evenementen of achter het stuur zitten van de PartyPouwerbus. Andere chauffeurs worden helemaal blij van een trip naar Engeland of Frankrijk.

Martin Boeije hoort bij die laatste groep. Hij rijdt regelmatig de Flixbus naar Parijs maar de echte meerdaagse buitenlandse reizen zijn voor hem de krenten uit de pap. Hij geniet van het contact met de leerlingen: “Je bent de spil in de omgang met de leerlingen. Vaak komen ze bij het begin van zo’n reis een beetje uitdagend binnen en aan het einde van de week zijn het juist die uitdagende gasten die je zeggen: ‘je bent een topchauffeur’. Ze geven je nog net geen knuffel bij het afscheid. De uitdaging is een tussenweg te vinden tussen aan de ene kant zorgen voor de nodige discipline en aan de andere kant zo flexibel zijn als mogelijk is. Dat maakt het contact juist zo leuk.”

Martin voelt zich prima thuis in Engeland. “De sfeer op het platteland is heerlijk, maar ook in Londen ben ik helemaal op mijn plek. Je vindt er prachtige parken en de stad heeft natuurlijk ook veel historische plekken en gebouwen. Vaak hebben de scholen wel hun eigen programma, maar intussen verken ik de omgeving ook, zodat ik bij een volgende keer de groep ook weer wat tips kan geven.”

De weg vinden in die drukke stad is voor Martin geen enkel probleem. “Je hebt de TomTom en Google Maps en je hebt vooral ook je hoofd. Als je de reis goed voorbereidt, dan kom je overal.”

 

Leander Boon – buschauffeur
“Nu heb ik mijn droombaan”

 medewerkers1

Leander Boon heeft een lange tijd de titel ‘jongste buschauffeur van Nederland’ mogen dragen. Dat hij als 18 jarige achter het stuur van zo een grote touringcar mocht kruipen was zo bijzonder, dat het SBS 6 programma Hart van Nederland er graag bij was met een camerateam.

“Ik wil al van jongs af aan niets liever dan buschauffeur worden. Bij Pouw Vervoer kreeg ik die kans en nu heb ik mijn droombaan .” U kunt Leander vooral tegenkomen bij touringcar ritten binnen Nederland, lokaal schoolvervoer en het openbaar vervoer.

Eigenlijk moet je tenminste 21 jaar zijn om als chauffeur aan de slag te mogen, maar Leander mocht als onderdeel van een landelijke test al een paar jaar eerder beginnen. “Veel jongens van mijn leeftijd willen vrachtwagenchauffeur worden, maar ik wil graag met mensen om gaan en daarom zit ik helemaal op mijn plek!”

Instagram

Leander is naast buschauffeur ook beheerder van ons Pouw Vervoer Instagram account!

Liever persoonlijk contact?

Onze medewerkers helpen graag!

Bel ons direct

Heb je een vraag?
Heeft u een vraag?
  1. Laat je gegevens achter en wij nemen contact met je op!
  2. E-mailadres(*)
    Invalid Input
  3. Je vraag(*)
    Invalid Input
  4. (*)
    Invalid Input

Inschrijven nieuwsbrief